Een bakkie schrale troost

Vandaag weer een schitterend voorbeeld van een leuke marketingcampagne...die helaas een stuk minder leuk uitpakte. Na alle ophef over eerdere PR-ovocerende campagnes toont de actie van IT-bedrijf Ciber dat veel bedrijven (en hun bureaus) nog steeds niet verder te denken dan de 'leuk-factor' van communicatie. Ongetwijfeld heeft het marketingteam van Ciber na een creatieve brainstorm enthousiast geroepen 'dat moeten we doen! Dat is LEUK!' toen iemand van hen opperde om op parkeerplaatsen langs de snelweg koffie te gaan uitdelen. Gevolg: 30 km file op de A2. Dat was niet de bedoeling volgens Wilco Jacobs, marketingmanager bij het bedrijf. Maar wat was dan wel de bedoeling? Naamsbekendheid. Maar bij naamsbekendheid moet je ook altijd zorgen dat je wel positieve naamsbekendheid genereert en dat het de bedrijfsdoelstellingen ondersteunt. Dat eerste is niet gelukt, moest ook Jacobs toegeven. Een schrale troost als je achteraan moet sluiten in 30 kilometer file...

Communiceren is geen doel op zich. Noch is het realiseren van aandacht alleen een doel op zich. Je bent pas goed bezig als communicatieprofessional als je vragen durft te blijven stellen - en ook eens 'nee' durft te verkopen - hoe hoog de leuk-factor van de campagne ook is. Want iets bedenken waarmee je de bedrijfsdoelstellingen van opdrachtgevers kan ondersteunen en iedereen op tijd op z'n werk kan zijn, kan ook leuk zijn...

Sabine

Geen opmerkingen: