Relatiemagazines volwassen?

Vorig jaar meldden we al op ons blog dat relatiemedia effectief zijn. Naast ‘zachte’ effecten als naamsbekendheid en loyaliteit, zijn er ook keiharde voordelen: meer sales. Deze resultaten kwamen nog uit een Engels onderzoek. Maar inmiddels is het eerste Nederlandse effectiviteitonderzoek afgerond. De relatiemediavereniging Smin onderzocht het blad van een grote energieleverancier. Onder de respondenten was het magazine dé meest genoemde bron voor informatie over het energiebedrijf. Daarmee liet het blad dus andere media, zoals TV, achter zich. Bovendien bleek dat lezers het magazine niet alleen lezen, een substantieel deel onderneemt ook concreet actie. Bijvoorbeeld door bespaartips te gebruiken, maar ook door extra informatie op de website te bekijken of kortingsbonnen in te sturen.

Edith Smit, de eerste hoogleraar Customer Media aan de UvA, gaat de effectiviteit van relatiemedia in al zijn verschijningsvormen onderzoeken. Haar benoeming onderstreept dat de markt voor relatiemedia steeds volwassener wordt.

Geen opmerkingen: