Kloteklusjes...


Het is natuurlijk een beetje een spagaat waarin communicatie- mensen zich bevinden: van de ene kant moeten we zoveel mogelijk klanten bedienen, want daar worden we voor betaald. Aan de andere kant is dit alleen mogelijk als je bedrijven zo zuiver mogelijk adviseert. Want alleen haalbare adviezen leveren succes op. En succes staat weer aan de basis van een groeiende en langdurige klantrelatie. Die scheidslijn opzoeken betekent dan ook naast een gezonde ‘can do’ mentaliteit dat je af en toe ‘nee’ moet verkopen. Nee als bedrijven de pers willen zoeken met non-informatie, nee als er niet is nagedacht over doelgroepen en er ‘dan maar met hagel geschoten moet worden’, nee als we 'dit artikel in het FD moeten plaatsen' (we zijn geen reclamebureau), nee als communicatie niet positief bijdraagt aan de bottom-line. Natuurlijk, voor een creatief bureau betekent nee altijd nee, maar... Want je wilt uiteindelijk helpen. Maar soms zie je bedrijven die wel heel erg zoekende zijn naar wat ze moeten communiceren als onderscheidend vermogen. Terwijl dat toch de kern is van de reden waarom opdrachtgevers voor je kiezen.
Je onderscheidend vermogen is dat wat jij doet en geen van je concurrenten. Dat wil je van de daken schreeuwen. Maar nee wordt voor ons pas ja als je weet wát je schreeuwt en tegen wie. Als je communiceert dat kloteklusjes jouw onderscheidend vermogen zijn, heb je grote kans dat je alleen maar kloteklusjes krijgt. Deze opdrachtgever zou ik nee hebben verkocht...

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik vind dat dit bedrijf nu juist het gaatje in de markt heeft gezocht. Staan we niet allemaal wel eens op zaterdagochtend op en denken "Oh verrek. Ik had beloofd dat kraantje aan dat leertje van dat nippeltje te maken. Echt zo'n Klote Klusje waar ik best iemand voor zou willen inhuren ipv zelf onder het aanracht te gaan hangen.

Mark