PR heeft grotere emotionele impact dan reclame

Het is officieel: uit neurobiologisch onderzoek blijkt dat aandacht voor een bedrijf of product in de geschreven of RTV-media meer bekendheid genereert dan reclame. (bron: Admap)

Wel is het zo dat de manier waarop een bedrijf of product de pers haalt een belangrijke succesfactor is, evenals de aanleiding en de omstandigheden van de kijker/lezer/luisteraar. Een goed geformuleerde boodschap in de juiste media op het juiste moment, afgestemd op de doelgroep, is het beste middel tot succes.

Het onderzoek toont daarnaast aan dat PR met name een waardevolle aanvulling is op de marketingmix als er snel resultaat geboekt moet worden. Naarmate de blootstelling van ontvangers aan reclame namelijk langer en vaker plaatsvindt, hebben de hersenen meer tijd om de informatie te verwerken en zich eigen te maken. Hierdoor wordt het verschil aan emotionele impact tussen reclame en PR kleiner. Ook blijkt dat reclame gebaseerd op een basis van publiciteit in de pers meer impact heeft, wat de onderlinge versterking tussen PR en reclame bevestigt.

Sabine

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Reclame en PR helpen alleen kiezen (merk).... maar of de impact van de één groter is dan de ander? Wellicht afhankelijk van de kwaliteit van het product. Zowel het product van de klant, als de kwaliteit van de gemaakte reclame en pr.

Anoniem zei

Of het beste middel tot geen succes. Als Iglo morgen met een giftig product in de schappen van de supermarkt aanwezig is, dan is PR uiteraard geen succesfactor.