Relatiemedia aantoonbaar effectief

Bouwen aan een sterk merk, loyaliteit kweken en verkoop stimuleren. Geef een relatiemagazine uit en je slaat drie vliegen in een klap.
Een onderzoek onder 4.500 consumenten in opdracht van de APA, de Britse branchevereniging voor relatiemedia, is zeer duidelijk over de positieve effecten van een relatiemagazine. De merkloyaliteit onder lezers is 32% hoger dan die van niet-lezers. Lezers besteden gemiddeld 25 minuten aan het lezen van een relatietijdschrift, dat komt overeen met 50 tv-spots van 30 seconden! Bovendien besteden lezers ongeveer evenveel tijd aan het lezen van een publiekstijdschrift.

Een relatiemagazine leidt echter niet alleen tot een sterker merk. De grotere naamsbekendheid maakt dat lezers ook meer besteden. Zij geven over de drie onderzochte branches retail, automotive en financiƫle dienstverlening gemiddeld 8% meer uit aan de merken die het blad uitgeven. Voor de retailsector lag dit percentage zelfs op 21%. Dit sluit ook aan op het onderzoeksresultaat voor de actieve response van lezers op relatiemedia. Deze response kan varieren van gebruik van een lezersaanbieding tot deelname aan een onderzoek. Gemiddeld was deze response 44%, terwijl de retailbranche er hier ook uitsprong met een actieve response van 78%.

Relatiemedia omvatten meer dan hardcopy-tijdschriften. Ook websites, nieuwsbrieven, e-zines en boeken kunnen deze positieve effecten bewerkstelligen. De cijfers spreken voor zich, maar vereisen wel een medium dat qua inhoud en vormgeving afgestemd is op de doelgroep. Alleen als een blad overtuigt, geven lezers meer uit aan de producten en diensten van het specifieke merk.

Petrick

Geen opmerkingen: