Wijn 3.0?

Eindelijk vakantie. Met de auto naar Frankrijk. Het weer zit wat tegen, dus in plaats van lekker te surfen, maak ik kennis met de plaatselijke wijnindustrie. En ik kan het niet laten om op zoek te gaan naar de communicatie-uitdagingen die hierbij komen kijken. Hoe zorg je er als Franse wijnboer voor dat je wijn gekocht wordt in het buitenland? Hoe onderscheid je je in deze gigantische markt? Mijn uitvalsbasis is Chateau le Breuil Renaissance in Begadan, Médoc, Gironde.

Supermarktwijnen komen uit heel de wereld – van Zuid-Afrika tot Australië en van Argentinië tot Italië. De Franse wijnen zijn in kleine getale vertegenwoordigd. Vreemd eigenlijk, want dit is het land dat bekend staat om zijn goede wijnen. Je vindt hier niet alleen grote chateaus, maar overal langs de weg zie je bordjes staan met daarop dégustation en cave.

Philippe, eigenaar van Chateau le Breuil Renaissance, vertelt dat het heel lastig is om alle 100.000 flessen die het chateau jaarlijks produceert af te zetten tegen een goede prijs. De flessen die in 2009 zijn geproduceerd, gaan pas september dit jaar de winkel in. 2009 was een heel goed jaar, net als 2005. Er zit een hele strategie achter wanneer welk jaar beschikbaar komt voor de verkoop. Komt 2009 te vroeg op de markt, dan komt de verkoop van de flessen van 2010 onder druk te staan. Los van de concurrentie van andere merken, concurreren je eigen flessen dan ook nog eens met elkaar. Philippe promoot zijn wijn op speciale wijnbeurzen in de Verenigde Staten, China en Frankrijk. Hij ontvangt persaanvragen, maar heeft er de mankracht niet voor om deze allemaal af te handelen. Laat staan er proactief mee aan de slag te gaan.

Op internet vind ik minder kasteeltjes dan rijdend door het Franse landschap. Een brochure of proefnotities kun je meekrijgen, maar van social media hebben ze hier nog niet gehoord. Of een QR-code een fles aantrekkelijker zou maken, betwijfel ik. Hoewel? Als ik zo’n code op een fles in de winkel zie en wordt doorverwezen naar een website met informatie over de wijn, een smaakbeschrijving en tips van gerechten om ’m bij te drinken…dat lijkt me wel handig. Eenmaal aan tafel kan ik op Facebook delen welke wijn ik drink en wat ik ervan vind.

Als wijnmaker kun je nog flink wat stappen maken om jezelf te laten opvallen en binding te krijgen met je doelgroep. Het blijft een uitdaging om de fles wijn uit de Médoc in de Nederlandse supermarkt te krijgen.

Wie nieuwsgierig is naar de Chateau le Bruiel Renaissance 2008 en kans wil maken op een flesje, volg me op @Amvanbaal en stuur een leuke tweet met daarin @lvtpr en #wijn.

Annemieke

Geen opmerkingen: