@MediaBron: het nieuwe Twitter-kanaal waar journalisten en bronnen elkaar vinden


Vandaag lanceren we met @MediaBron een Twitter-applicatie waarmee Nederlandse journalisten en bronnen elkaar op een eenvoudige en snelle manier kunnen vinden. Op www.mediabron.nl en in het persbericht kun je meer lezen over hoe het precies werkt. In deze post gaan we graag even wat dieper in op de achtergronden en waarom we deze applicatie hebben ontwikkeld.

Twitter heeft zich het laatste jaar duidelijk ontwikkeld van de oorspronkelijke tool voor status updates, naar een real-time informatiedienst. Of het nu gaat om de crash van een vliegtuig op Schiphol, de dood van Michael Jackson of de lancering van Google Wave: het waren stuk voor stuk ‘trending topics’ op Twitter die zich als een lopend vuurtje online verspreidden.

Veel traditionele media worstel(d)en met deze ontwikkeling van real-time nieuwsverspreiding, die maar moeilijk is bij te benen. Feit is in ieder geval dat meer media en journalisten zich op Twitter begeven. Uiteraard om headlines te twitteren, maar dat is natuurlijk niet zo spannend. Wél interessant is dat er inmiddels ook een grote groep journalisten is die zich met een persoonlijk account op Twitter begeeft. Er bestaat inmiddels een heuse Top 100 van Nederlandse journalisten. En als PR-bureau dat de PR 2.0-ontwikkelingen op de voet volgt zien we ook regelmatig dat journalisten op Twitter zoeken naar bronnen en informatie. Of tijdens een persbijeenkomst live een verslag twitteren. Onlangs hebben we zelfs al het eerste Twinterview zien langskomen.

Ondertussen storten ook bedrijven en organisaties zich op Twitter en andere sociale media om de vinger aan de pols te houden. Hoe worden ze besproken, door wie en is er sprake van een negatief sentiment ten opzichte van een bepaald merk? Hoe kunnen ze trends halen uit online discussies en snel reageren op zaken die online escaleren? Online reputatiemanagement is een hot topic. Zelf merken we dat veel van onze klanten dit jaar serieus interesse hebben in onze online monitoringdiensten en sentimentsanalyse.

Dus enerzijds hebben we een toenemend gebruik van Twitter door journalisten, en anderzijds zien we dat bedrijven en organisaties zich ook steeds meer in social media begeven. Als PR-bureau dat duidelijk een meerwaarde ziet in social media als communicatiemiddel, hebben we onszelf daarom de vraag gesteld: hoe kunnen we snelheid en het potentiëel van Twitter gebruiken om zowel onze klanten als onze persrelaties te bedienen?


Al snel werd daarbij duidelijk dat, als we journalisten voor zo’n initiatief wilden interesseren, het aantal potentiële bronnen voor hen zo groot mogelijk zou moeten zijn. En dus kan @MediaBron gevolgd worden door iedereen die denkt een mogelijke bron voor de pers te zijn. Dus ook door bedrijven die geen klant zijn van LVT PR, en ook door andere PR-bureaus. We hopen met @MediaBron een initiatief te lanceren waar iedereen voordeel bij kan hebben, maar vooral onze voornaamste ‘klant’: de media. Dat betekent dus ook dat journalisten centraal staan bij @MediaBron. ZIJ stellen de vragen en zij alléén. Heb je een geweldige pitch, wil je een persbericht promoten of een journalist uitnodigen voor een persreis, dan zijn daarvoor genoeg andere middelen en manieren. SPAMMERS WILL BE BLOCKED ;-)

Ziezo, dit was dus wat achtergrondinformatie bij het idee achter @MediaBron. Heb je ideeën over hoe @MediaBron verbeterd kan worden, waarvoor je het zou willen gebruiken, of waarom je er helemaal niets in ziet: laat je feedback achter in de comments en we zullen er serieus naar kijken!

Geen opmerkingen: