Onderzoek: Europese journalisten zien kwaliteit media achteruit gaan

‘Online’ volgens helft Europese journalisten nog lang geen winstgevend businessmodel

De verdergaande digitalisering en de economische recessie hebben een grote invloed op de media en de journalistiek. Bijna een derde (32,4 procent) van de Europese journalisten houdt er serieus rekening mee dat één van hun traditionele mediakanalen verdwijnt. Een gebrek aan personeel en redactionele middelen leidt volgens 54 procent tot een verlies aan journalistieke kwaliteit. Dat blijkt uit het European Digital Journalism Survey 2009 dat onlangs werd uitgevoerd door het Oriella PR-netwerk onder 354 journalisten in zeven landen. LVT Benelux PR voerde het onderzoek uit in België en Nederland.

Volgens meer dan helft (52,4 procent) van de Europese journalisten zijn de advertentie-inkomsten bij hun medium met meer dan 10 procent gedaald. Bijna éénvijfde (17,8 procent) van de ondervraagde Europese journalisten geeft nu al aan dat één van hun traditionele mediakanalen inmiddels van de markt is gehaald. Vooral in het Verenigd Koninkrijk leeft de vrees dat nog meer traditionele mediakanalen als print, radio en televisie, zullen verdwijnen. Maar liefst 75 procent van de Britse journalisten spreekt deze zorg uit. Nederland en België scoren het meest optimistisch in Europa: ‘slechts’ 25 procent van deze groep journalisten houdt rekening met het verdwijnen van een print-, radio- of televisiekanaal op korte termijn.

Van de Europese journalisten voorspelt 60 procent dat het aantal printmedia aanzienlijk zal afnemen. Bovendien leidt het gebrek aan redactionele mensen en middelen volgens 54 procent tot een verlies aan journalistieke kwaliteit. Van ruim 40 procent van de ondervraagde journalisten wordt dan ook verwacht dat zij meer content produceren.

Uit het European Digital Journalism-onderzoek blijkt dat het gebruik van digitale media inmiddels wel behoorlijk ingeburgerd is onder Europese journalisten. Als het gaat om het gebruik van Twitter door de media blijken het Verenigd Koninkrijk (69 procent) en Nederland (38 procent) voorop te lopen in Europa. Hoewel meer dan de helft (53 procent) denkt dat er nog een lange weg te gaan is voordat online media winstgevend zijn, maakt ruim 90 procent regelmatig content voor een online kanaal. Bijna 43 procent van de Europese journalisten geeft zelfs aan dat minimaal 60 procent van de content die zij produceren speciaal voor online is. De media van bijna de helft van de ondervraagde journalisten bieden online videocontent (47 procent) en/of journalistenblogs (46 procent).

Ondanks de gevolgen van de recessie, blijken journalisten nog altijd veel plezier in hun werk te hebben. Maar liefst 84 procent beleeft meer of evenveel arbeidsvreugde als twee jaar geleden. De digitalisering van media en content heeft echter wel een impact op hun dagelijkse werk. De belangrijkste verschillen die de ondervraagde journalisten aangeven:
1. Exclusieve verhalen zijn belangrijker geworden (41 procent)
2. Er wordt verwacht dat ik meer content produceer (40 procent)
3. Ik gebruik blogs om verhalen op het spoor te komen (36 procent)
4. Ik focus meer op analyse dan op nieuws (29 procent)
5. Ik heb minder tijd om verhalen persoonlijk te onderzoeken (29 procent)
6. Ik maak langere werkdagen (29 procent)

Voor het European Digital Journalism Survey 2009 zijn 354 journalisten ondervraagd in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. De ondervraagde journalisten zijn werkzaam bij dagbladen, vakbladen, regionale media en broadcastmedia.

Het volledige onderzoek is te downloaden op www.europeandigitaljournalism.com

Geen opmerkingen: