Online wirwar

Onlangs verscheen op weblog Molblog (een must-read voor marketing- en communicatieprofessionals) een overzicht van de tien slechtste websites van Nederland. Een opvallende top tien, want de websites met de meeste bezoekers per dag kwamen er in voor. Wat te denken van Hyves, Marktplaats, KPN en de Belastingdienst? Of dit een geval is van ‘hoge bomen vangen veel wind’ kan ik niet volledig verklaren. Alhoewel ik een sterk vermoeden heb van wel; als veel mensen een site noemen, zal deze vast veel bezoekers hebben. Interessanter echter vind ik de redenen waarom bezoekers een website als slecht beschouwen. Want daar kunnen wij uit communicatieoogpunt wat mee.

Deelnemers aan het (door MetrixLab uitgevoerde) onderzoek gaven aan dat ze veel sites uit de top 10 onoverzichtelijk vinden en dat deze te veel tekst bevatten. De reactie ‘Je zoekt je het heen en weer voor je gevonden hebt wat je zoekt!’ is wat dat betreft veelzeggend.

Ik spar regelmatig met klanten over hun website. Een van de grootste valkuilen is dat bedrijven trots zijn op wat ze kunnen en daarom zo volledig mogelijk willen zijn. Zo omschrijven ze diepgaand hun product- en dienstenportfolio, gebruikte technologieën, partnerschappen en gewonnen awards. Maar ze publiceren ook een uitgebreide biografie van directie, middelmanagement tot en met de cateringdame aan toe. Hierbij redeneren ze vanuit zichzelf en niet vanuit de informatiebehoefte van een bezoeker.

Het gevolg? Ze vertellen alles, maar niets komt echt over. Er is te veel tekst en de bezoeker verdwaalt in de keuzemogelijkheden. Ik adviseer dan ook altijd om terug te gaan naar de kern: welk gevoel wil je overbrengen op de bezoeker? Wat moet iemand die op je site komt écht weten? Vervolgens is het zaak daar je belangrijkste boodschappen op af te stemmen. Omschrijf kort waar je goed in bent, geredeneerd vanuit je klanten en prospects. In dit kader hebben wij onze eigen website (www.lvtpr.nl) ook onder de loep genomen. Ik zal niet beweren dat deze nu perfect is, maar er is in ieder geval meer overzicht en de teksten zijn flink ingekort. Waarmee we ook zelf het motto ‘keep it simple, ook online’ ter harte hebben genomen.

Toon

Geen opmerkingen: