Vaarwel, grappige commercials

De televisiecommercial zoals wij die sinds een jaar of veertig kennen, heeft zijn langste tijd gehad. Veel dvd-recorders hebben een shift-functie waarmee je reclameblokken kunt omzeilen. Bovendien neemt on-demand kijken toe, dankzij het internet. Tijd dus voor bedrijven om uit te kijken naar andere manieren om hun product of dienst aan de man te brengen, zoals productplacement.

Productplacement leent zich voor verschillende kanalen. Een daarvan is de speelfilm. De fabrikant wil een positieve relatie bewerkstelligen tussen zijn merkproduct en het filmkarakter. Een productplacement is optimaal als hij op een natuurlijke manier in het scenario wordt verwerkt. Bedrijven als Coca-Cola, Pepsi en Anheuser-Busch hebben zelfs een eigen afdeling die zich volledig richt op productplacement.

Het tweede populaire kanaal voor productplacement is de game-industrie. De karakters in de Die Hard-game bellen met Motorola-mobieltjes. In Crazy Taxi vragen veel passagiers wel heel toevallig de weg naar de Pizza Hut of KFC. In het FIFA-voetbalspel zijn de reclameborden langs het veld echt verkocht aan adverteerders. In Need for Speed rij je langs de Burger King. En er zijn opvallend veel Sony-banners in de PS3-versie van het James Bond-spel Quantum of Solace.

Productplacement zal ook in Nederland de komende jaren een structureler onderdeel worden van de communicatiestrategie van bedrijven. Alleen zo kunnen bedrijven met het bestaande advertentiebudget hun bereik op peil houden. Over een paar jaar zien we de grappige commercials alleen nog terug als viral op het internet of in het reclamemuseum dat YouTube heet. Eén voordeel: die oervervelende wasmiddelreclames sterven ook uit.

Ben

Kijktips:
www.centraalbeheer.nl
nl.youtube.com

Geen opmerkingen: