Meten is weten

Laatst sprak ik met een prospect, een relatief klein softwarebedrijf, over hun PR-strategie. Zoals in elk ‘verkoopgesprek’ kwam het onderwerp meetbaarheid ter tafel. Meetbaarheid is en blijft een lastig vraagstuk in PR. Wederzijds begrip tussen een organisatie en haar doelgroepen laat zich immers moeilijk meten. Moeilijk, maar niet onmogelijk.

De wikipedia-definite van PR stelt dat “Pr vooral werkt op basis van imago-onderzoek”. Echter, veel bedrijven beperken zich tot het onderzoeken en meten van zichtbare deelfactoren als het aantal vermeldingen in media. En echt imago-inzicht geeft dit slechts in een specifieke gevallen. Recent onderzoek van Capgemini Consulting toont aan dat sowieso maar een klein aantal bedrijven structureel aan reputatiemanagement doet. Het gros omschrijft de reputatiedoelstellingen in wat vage termen en maakt ze zeker niet meetbaar. Wij proberen dit te ondervangen door een grondige inventarisatie met het management van onze klant van de doelgroepen van de organisatie en de boodschappen die bewezen beklijven bij die doelgroepen. En dan ook de boodschappen die de organisatie tot nu toe níet gebruikt. Samen met media- en analistenonderzoek levert dat een vrij aardig beeld op. Ik was desalniettemin blij verrast dat bovengenoemde kleine speler de moeite en het budget nam om een onafhankelijk reputatieonderzoek te starten. Dat zal een prima basis bieden om de communicatiestrategie en daarmee de PR-strategie op te baseren. Acties kunnen vanaf het begin beter worden gefocust, met beter resultaat en... met beter meetbaar resultaat. En daar gaat het om.

Cas

Geen opmerkingen: