One big happy family

Volgens diverse overleveringen is iedereen wel op de een of andere manier familie van elkaar. Maar met de enorme opkomst van sociale en zakelijke netwerken via internet zijn we tegenwoordig ook allemaal vriend of ‘connection’ van elkaar. Zo ben ik een van 5.055.682 leden op Hyves en kan ik via Viadeo wereldwijd netwerken met 1,9 miljoen medewerkers van allemaal belangrijke bedrijven. En dan zijn er nog Facebook, LinkedIn, Xing en allerlei andere mogelijkheden.

Online netwerken vormen een bron van informatie. Niet alleen voor de gebruiker zelf, maar ook voor recruiters, toekomstige werkgevers en bedrijven die op zoek zijn. Op zoek naar een doelgroep met een speciale hobby, in een bepaalde regio of in een bepaalde leeftijdscategorie. Sociale en zakelijke netwerken zijn de ideale recruiter- en marketingtool in één.

Ondanks onze afkeer van dergelijke recruiter- en marketingtools zijn deze sociale (netwerk)sites algemeen geaccepteerd. Dat hangt met name af van de boodschap die deze sites overbrengen aan het publiek. Ze creëren het gevoel van een veilige omgeving, waarin vriendschap of het netwerken centraal staan. Een knappe prestatie in een maatschappij waarin:
- veel mensen hun persoonlijke gegevens niet in willen vullen bij virale campagnes;
- er nog veel scepsis is tegenover (dating)sites waarin mensen eveneens met elkaar in contact willen komen;
- internet gezien wordt als een medium waarop je handelingen makkelijk te volgen zijn (zie de ‘Wikipedia-affaires’ van de afgelopen maanden).

Maar toch... Als ik mijn vrienden- en zakelijke contactenlijst erop nasla, dan zie ik dat de mensen die het meest voor mij van belang zijn – of vice versa – niet in deze lijst opgenomen staan. Mijn inziens gaat er namelijk niets boven persoonlijk contact. Dat komt niet alleen het resultaat ten goede, maar ook de persoonlijke relatie. Daarom dient niet de kwantiteit aan, maar de kwaliteit van relaties centraal te staan. Met name in de PR, waar het voornamelijk draait om weten waar de ander mee bezig is.

Desondanks neem ik wel mijn blogpetje af voor de sociale netwerksites. In een wereld waarin we nauwelijks tijd overhouden voor onze ‘fysieke’ vrienden, weten deze sites een groot deel van onze tijd te claimen om in een (ogenschijnlijk) veilige, digitale omgeving ons netwerk verder uit te breiden. En omdat er ooit misschien nog wel een zakelijke relatie uit voort kan komen, wil ik toch maar even melden: hyve me, link me in en xing me. Ik maak graag kennis met jullie vrienden en de vrienden van jullie vrienden en de vrienden van de vrienden van jullie vrienden etc...

Evelien

Geen opmerkingen: