Wii @ Me, MySpace and iPod

Nieuwe technologieën en applicaties veroveren in rap tempo de wereld: mobiele telefoons, laptops, Blogs, BlackBerry smartphones, online videodagboeken, Hyves en iPods.

Tweeënhalf jaar geleden begon ik aan een sciptie over weblogs. In mijn onderzoek sprak ik veel mensen. Als ik vroeg of men Flickr kende, kreeg ik standaard gegiechel als antwoord. Tegenwoordig valt het juist op als men géén Hyves-pagina heeft aangemaakt of niet weet wat een weblog dan wel Flickr is. Inmiddels blijven de online en mobiele mogelijkheden groeien met applicaties als Skype, Twitter en Fring.

Boom Chicago heeft er een complete show aan gewijd: ‘Me, MySpace and iPod’. De stand-upcomedians maken op af en toe pijnlijke wijze duidelijk wat al de nieuwe mogelijkheden tot gevolg hebben voor de samenleving. Je wordt meegenomen naar een wereld waarin we geen contact hebben met anderen naast wie we zitten, naar een wereld waarmee we contact hebben als we achter de computer zitten en waarin we meer (online) vrienden hebben dan de meest populaire zangers van dit moment. Waar we onze meest diepe geheimen niet meer achter slot en grendel in ons dagboek schrijven, maar juist in een videodagboek aan de wereld vertonen. En waar de muziek waar je naar luistert, via je iPod tot complete miscommunicatie kan leiden doordat de persoon naast je een ander nummer beluistert.

Privacy lijkt de rode draad te zijn. Aan de ene kant geven wij de wereld inzicht in ons leven via MySpace of Hyves, weblogs en videologs. Maar als we op straat lopen, sluiten we ons af van de wereld met oordopjes en gedownloade muziek.
Aan de andere kant kunnen anderen – mede doordat we zelf zoveel ‘inzicht’ weggeven – alles over ons vinden. Identity theft wordt door de comedians op pijnlijke wijze gedemonstreerd. Daarbij wordt voor één toeschouwer niet alleen besloten hoe hij de volgende avond door gaat brengen, maar ook met wie, waar vandaan hij vertrekt (compleet met zijn huis aangewezen op Google Earth) en hoeveel geld hij uitgeeft.

‘Me, MySpace and iPod’ is een aanrader voor iedereen van deze tijd en vooral voor diegenen, die met een knipoog kunnen kijken naar de huidige ontwikkelingen. Het opent je ogen en laat je lachen om niet alleen het gedrag van anderen, maar zeker ook stiekem over het gedrag van jezelf.

Hilde

Geen opmerkingen: